Laden...

Producten en Diensten

null

Zoekresultaten

Wordt geladen...

Producten en diensten

› Digitaal loket › Resultaten: ›

Paspoort/ identiteitsbewijs

Vanaf de leeftijd van 14 jaar moet u zich kunnen identificeren in Nederland en in het buitenland. U kunt uw identiteit aantonen door middel van een paspoort en/of identiteitskaart. Deze documenten zijn ook geschikt als reisdocument.

U moet een reisdocument altijd persoonlijk aanvragen. Dit kan iedere werkdag van 08.30 tot 12.00 uur en op woensdag van 08.30 tot 19.00 uur. Het is ook mogelijk om buiten deze openingstijden minimaal 1 dag van tevoren een afspraak te maken met een medewerker van Burgerzaken. Na vijf werkdagen kunt u het document ophalen bij het gemeentehuis. De reden dat het vijf werkdagen duurt is omdat de reisdocumenten om beveiligingsredenen op een centrale plaats in Nederland gemaakt worden.

Reisdocument
De aanvraag van een reisdocument kan betrekking hebben op:
1. De eerste afgifte of vernieuwing van een reisdocument

2. vermissing

Toestemming

Kinderen hebben voor het aanvragen van een paspoort tot 18 jaar schriftelijk toestemming nodig van hun gezaghouder(s). Dit zijn meestal beide ouders. Bij de aanvraag dient in elk geval één van de ouders aanwezig te zijn met een geldig identiteitsbewijs. De andere ouder kan schriftelijk toestemming (zie formulier onderaan deze pagina) geven en een kopie van een geldig identiteitsbewijs meegeven. Voor het aanvragen van een Nederlandse identiteitskaart hebben kinderen tot 12 jaar op dezelfde wijze toestemming nodig.

Wijziging
Het is niet mogelijk om een wijziging in een reisdocument aan te laten brengen. Wanneer u bijvoorbeeld de naam van uw echtgenoot/echtgenote in een bestaand reisdocument wilt laten bij- of afschrijven, dan moet het reisdocument worden vervangen voor een nieuwe.

Bijschrijven kinderen
Kinderen moeten vanaf hun geboorte een eigen reisdocument aanschaffen. Let op! Met ingang van 26 juni 2012 kan een kind niet meer worden bijgeschreven en komen alle reeds bestaande bijschrijvingen te vervallen.

Bijschrijven partner
Het is niet mogelijk een partner in het paspoort of identiteitskaart bij te schrijven. U kunt wel de naam van uw echtgenoot/echtgenote of geregistreerd partner laten vermelden bij uw eigen naam.

Vermissing
Indien een paspoort of identiteitskaart is gestolen of verdwenen, dient u hiervan bij de Nederlandse politie aangifte te doen. Om een nieuw paspoort te krijgen dient u het proces-verbaal van de politie te tonen.

Soorten documenten
Er zijn diverse reis-/identiteitsdocumenten:

  • Het Nationaal paspoort; voor identificatie en reizen in de gehele wereld.
  • De Nederlandse identiteitskaart; voor identificatie en het reizen binnen Europa. Deze kaart is geldig voor reizen naar de volgende landen: België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië en Noord-Ierland (inclusief de Kanaaleilanden), Hongarije, Ierland, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Oostenrijk, Polen, Portugal (inclusief Madeira en de Azoren), Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje (inclusief de Canarische eilanden), Tsjechië en Zweden. Overige landen: Andorra, Liechtenstein, Monaco, Noorwegen, San Marino, Turkije, IJsland en Zwitserland
  • Het zakenpaspoort; is een nationaal paspoort maar heeft meer pagina's (64 in plaats van 32) voor buitenlandse douane stempels of visa. Burgers die veel reizen en daardoor ook veel stempels krijgen bij binnenkomst in andere landen hebben hiervoor na verloop van tijd soms onvoldoende ruimte in het normale paspoort. Een zakenpaspoort biedt veel meer ruimte voor stempels.

Spoedprocedure
Wanneer u met spoed een reisdocument nodig heeft dan kan deze de volgende dag geleverd worden. U betaalt hiervoor extra kosten. Het reisdocument moet dan wel voor 14.00 uur zijn aangevraagd. gelden ook Als het gaat om een vermissing kan geen spoedprocedure worden gestart.

Vraag het reisdocument tijdig aan
De doorlooptijd van de afhandeling van een reisdocument is ongeveer een week. In de vakantiemaanden kan dit langer duren. Houdt u daar rekening mee.

Aanpak

  1. Alle in bezit zijnde reisdocumenten; heeft u een paspoort en een identiteitskaart, dan neemt u beide documenten mee.
  2. een recente, goed gelijkende pasfoto conform de gestelde richtlijnen;
  3. in geval van vermissing: een proces-verbaal opgemaakt door de Nederlandse politie, conform de gestelde richtlijnen;
  4. voor de aanvraag van een Nederlandse Identiteitskaart voor een kind tot de leeftijd van 12 jaar is schriftelijke toestemming en een geldig identiteitsbewijs van beide ouders nodig. Eén van de gezaghouders moet bij de aanvraag aanwezig zijn met een geldig identiteitsbewijs.
  5. voor de aanvraag van een nationaal paspoort voor een kind tot de leeftijd van 18 jaar is schriftelijke toestemming en een geldig identiteitsbewijs van beide ouders nodig. Eén van de gezaghouders moet bij de aanvraag aanwezig zijn met een geldig identiteitsbewijs

Contact

U vraagt een paspoort persoonlijk aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven.

Termijn

Na 5 werkdagen kunt u het paspoort ophalen. Heeft u het paspoort sneller nodig? Maak dan gebruik van de spoedprocedure.

U heeft 3 maanden de tijd om het paspoort op te halen.

Kosten

Tarieven per 10-03-2014

Paspoort € 66,95

tot 18 jaar € 51,05

Nederlandse Identiteitskaart vanaf 18 jaar € 52,95

tot 18 jaar € 28,35

Extra kosten voor spoedaanvraag: € 47,05

Wet- en regelgeving

Paspoortwet
Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001

Uitvoerende instantie:


Gemeente Franekeradeel
Bezoekadres:
Harlingerweg 18
8801 PA
Postadres:
Harlingerweg 18
Postbus 58
8800 AB Franeker
Tel: 14 0517
Fax: 0517-380 388
info@franekeradeel.nl

Formulier

schriftelijke toestemming (deze link opent in een nieuw venster)

Meer informatie

Meer informatie op Rijksoverheid.nl
Voorkom fraude met uw identiteitsbewijs
richtlijnen pasfoto

Bijgewerkt

24-04-2014

Gemeentehuis: Harlingerweg 18, 8801 PA Franeker, Postbus 58, 8800 AB Franeker T: 14 0517, E: info@franekeradeel.nl

2014 © Gemeente Franekeradeel